Pengenalan
- PJJ merupakan satu corak pendidikan yang semakin penting dan popular dewasa ini.
- USM telah memperkenalkan corak pendidikan ini sejak awal tahun 1970-an
- UKM menawarkan pelbagai kursus seperti Sarjana Muda Sains, Sarjana Muda Sastera( Komunikasi, Psikologi, dan lain2) Diploma Pendidikan bermula sesi 1995/96
- UM memperkenalkan kursus SARJANA Muda Kejuruteraan dan Sarjana Muda Pengajian Melayu bermula sesi 1996/97
- UPM & UTM turut terlibat dalam program PJJ demikian.
- PJJ melibatkan situasi yang mana guru dan pelajar berada di tempat berlainan pd kebanyakan masa. Pelajarannnya disampaikan melalui modul2 kursus & mereka dikehendaki lulus kursus2 tersebut dlm peperiksaan yg akan dijalankan pd setiap semester. Ijazah @ diploma akan dianugerahkan kpd calon yg lulus dlm peperiksaan.
Kebaikan
1) PJJ secara langsung membantu Negara melahirkan tenaga yang professional & berkelayakan
- Pelbagai bidang kursus ditawarkan : perniagaan, computer, teknologi maklumat, kejuruteraan, sains mahupun sains sosial.
- Memenuhi kehendak @ permintaan kelayakan di sektor awam & sektor swasta.
2) PJJ menyediakan banyak peluang pendidikan bg setiap lapisan masyarakat
- pelajar boleh mengikuti kursus-kursus tertentu secara sambilan & di pusat-pusat tertentu yang dekat dengan tempat tinggal @ kerja calon berkenaan
- Syarat kemasukan yang selesa, kelayakan minimum & pengalaman kerja diambil kira
3) PJJ memungkinkan pelajar mengadakan jadual pembelajaran yg bersifat fleksibel
- Pembelajaran dpm diselaraskan dgn komitmen keluarga dan tugas harian
- Penangguhan pelajaran blh dilakukan dgn syarat masa yg tertangguh itu akan digantikan kelak
- Corak pembelajaran ini mengurangkan tekanan di kalangan pelajar.
4) PJJ menggalakkan pelajar berfikir, kretif & berdisiplin
- Corak pembelajaran PJJ memaksa pelajar banyak berfikir utk menyelesaikan sesuatu permasalahan mahupun tugasan
- Guru memberikan bimbingan dr semasa ke semasa shj; harus banyak berbincang, merujuk dan mengkaji secara persendirian
Keburukan
1) PJJ menyukarkan komunikasi 2 hala ant pelajar dgn guru secara berkesan
- - Peluang perbincangan langsung pd tahap minimum krn mereka berada di tampat yg berbeza
- - Persidangan video & rakaman kaset mahupun mesin faks mungkin blh dieksploitasi sbg alat komunikasi, ttp teknologi demikian masih tidak dpt menggantikan keberkesanan komunikasi “face to face” spt yg terdapat did lm bilik darjah
- - Masalah individu > Berjaya diselesaikan melalui komunikasi secara langsung
2) PJJ juga merumitkan usaha mengadakan kerja kumpulan
- - Kesukaran utk mengatur masa2 yg sesuai utk menemukakan pelajar2 bg sesuatu perbincangan; lokasi & komitmen berbeza-beza
- - Kekerapan pertemuan & tempoh perbincangan amat terbantas
3) Proses pembelajaran menjadi 1 pengalaman yg amat terasing & peribadi
- - Program ini merenggangkan jalinan social krn pelajar PJJ > mementingkan pencapaian & kemajuan diri
- - Keseringan utk bertemu, berkongsi maklumat & berbincang amat terbantas.
- - Perhubungan pelajar dan tenaga pengajar kurang erat & mesra, dorongan & motivasi mahupun kegiatan kaunseling kpd pelajar pd tahap minimum
4) Pencapaian pelajar dlm PJJ amat bergantung kpd disiplin & daya tahan pelajar itu sendiri
- - Sikap optimistik & kegigihan amat diperlukan untuk menyempurnakan kursus PJJ dlm tempoh spt yg terancang
- - MOtivasi diri memainkan peranan dlm menentukan kejayaan
KESIMPULAN
- - PJJ ini sememangnya mempunyai baik buruknya yg tersendiri. Apa yang jelah ialah program ini tetap menjadi semakin popular & mendapat sambutan drpd pelbagai lapisan masyarakat
- - PJJ berperanan menambahkan bil tenaga mahir & professional di pasran serta mempercepatkan proses pembangunan negara
- - Perancangan yg rapi harus diadakan agar mutu dan pendidikan dpt dipertahankan
- - Tujuan negara dipenuhi & bukan merugut keuntungan optimum drpd program ini
Labels: Isi-isi karangan, Pendidikan Jarak Jauh, STPM