Tuesday, July 12, 2011

Pendidikan Jarak Jauh (STPM)

Pengenalan

  • PJJ merupakan satu corak pendidikan yang semakin penting dan popular dewasa ini.

  • USM telah memperkenalkan corak pendidikan ini sejak awal tahun 1970-an

  • UKM menawarkan pelbagai kursus seperti Sarjana Muda Sains, Sarjana Muda Sastera( Komunikasi, Psikologi, dan lain2) Diploma Pendidikan bermula sesi 1995/96

  • UM memperkenalkan kursus SARJANA Muda Kejuruteraan dan Sarjana Muda Pengajian Melayu bermula sesi 1996/97

  • UPM & UTM turut terlibat dalam program PJJ demikian.

  • PJJ melibatkan situasi yang mana guru dan pelajar berada di tempat berlainan pd kebanyakan masa. Pelajarannnya disampaikan melalui modul2 kursus & mereka dikehendaki lulus kursus2 tersebut dlm peperiksaan yg akan dijalankan pd setiap semester. Ijazah @ diploma akan dianugerahkan kpd calon yg lulus dlm peperiksaan.


Kebaikan
1) PJJ secara langsung membantu Negara melahirkan tenaga yang professional & berkelayakan

  • Pelbagai bidang kursus ditawarkan : perniagaan, computer, teknologi maklumat, kejuruteraan, sains mahupun sains sosial.

  • Memenuhi kehendak @ permintaan kelayakan di sektor awam & sektor swasta.


2) PJJ menyediakan banyak peluang pendidikan bg setiap lapisan masyarakat

  • pelajar boleh mengikuti kursus-kursus tertentu secara sambilan & di pusat-pusat tertentu yang dekat dengan tempat tinggal @ kerja calon berkenaan

  • Syarat kemasukan yang selesa, kelayakan minimum & pengalaman kerja diambil kira


3) PJJ memungkinkan pelajar mengadakan jadual pembelajaran yg bersifat fleksibel

  • Pembelajaran dpm diselaraskan dgn komitmen keluarga dan tugas harian

  • Penangguhan pelajaran blh dilakukan dgn syarat masa yg tertangguh itu akan digantikan kelak

  • Corak pembelajaran ini mengurangkan tekanan di kalangan pelajar.


4) PJJ menggalakkan pelajar berfikir, kretif & berdisiplin

  • Corak pembelajaran PJJ memaksa pelajar banyak berfikir utk menyelesaikan sesuatu permasalahan mahupun tugasan

  • Guru memberikan bimbingan dr semasa ke semasa shj; harus banyak berbincang, merujuk dan mengkaji secara persendirian


Keburukan
1) PJJ menyukarkan komunikasi 2 hala ant pelajar dgn guru secara berkesan

  • - Peluang perbincangan langsung pd tahap minimum krn mereka berada di tampat yg berbeza

  • - Persidangan video & rakaman kaset mahupun mesin faks mungkin blh dieksploitasi sbg alat komunikasi, ttp teknologi demikian masih tidak dpt menggantikan keberkesanan komunikasi “face to face” spt yg terdapat did lm bilik darjah

  • - Masalah individu > Berjaya diselesaikan melalui komunikasi secara langsung


2) PJJ juga merumitkan usaha mengadakan kerja kumpulan

  • - Kesukaran utk mengatur masa2 yg sesuai utk menemukakan pelajar2 bg sesuatu perbincangan; lokasi & komitmen berbeza-beza

  • - Kekerapan pertemuan & tempoh perbincangan amat terbantas


3) Proses pembelajaran menjadi 1 pengalaman yg amat terasing & peribadi

  • - Program ini merenggangkan jalinan social krn pelajar PJJ > mementingkan pencapaian & kemajuan diri

  • - Keseringan utk bertemu, berkongsi maklumat & berbincang amat terbantas.

  • - Perhubungan pelajar dan tenaga pengajar kurang erat & mesra, dorongan & motivasi mahupun kegiatan kaunseling kpd pelajar pd tahap minimum


4) Pencapaian pelajar dlm PJJ amat bergantung kpd disiplin & daya tahan pelajar itu sendiri

  • - Sikap optimistik & kegigihan amat diperlukan untuk menyempurnakan kursus PJJ dlm tempoh spt yg terancang

  • - MOtivasi diri memainkan peranan dlm menentukan kejayaan


KESIMPULAN

  • - PJJ ini sememangnya mempunyai baik buruknya yg tersendiri. Apa yang jelah ialah program ini tetap menjadi semakin popular & mendapat sambutan drpd pelbagai lapisan masyarakat

  • - PJJ berperanan menambahkan bil tenaga mahir & professional di pasran serta mempercepatkan proses pembangunan negara

  • - Perancangan yg rapi harus diadakan agar mutu dan pendidikan dpt dipertahankan

  • - Tujuan negara dipenuhi & bukan merugut keuntungan optimum drpd program ini

No comments:

Post a Comment